Bugün Resmi gazetede yayınlanan ve üniversite hastanelerinde görev yapan çalışanları kapsayan yönetmelik düzenlemesinde ne gibi değişiklikler olduğu ile ilgili mivzuat birimimiz tarafından hazırlanan bilgi notu aşağıdadır.
Yükseköğretim Kurumlarında Döner Sermaye Gelirlerinden Yapılacak Ek Ödemenin Dağıtılmasında Uygulanacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelikte
Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik Hakkında
Bilgi Notu
• Mezkur düzenleme 1/8/2022 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere 15.09.2022 tarih ve 31954 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
• İlgili Yönetmeliğin Tanımlar başlıklı 3. Maddesinin 1. Fıkrasının (a) bendinde; “Aktif çalışılan gün katsayısı: Çalışanın, ödeme dönemi içerisindeki toplam gün sayısından (yataksız tedavi kurumlarında ise toplam iş günü sayısı) çalışılmayan günlerin çıkarılması sonucu bulunan çalışılan gün sayısının, o dönem içerisindeki toplam gün sayısına bölünmesi sonucu bulunan bireysel katsayıyı” ifade eder hükmünde yer alan yataksız tedavi kurumlarında ise toplam iş günü sayısı ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
• Yine aynı Yönetmeliğin ‘Genel ilkeler’ başlıklı 4. Maddesine 10. Fıkra eklenerek; Ek ödemelerin, personele fiilen hizmete katkı sağladığı sürece verilebileceği, Yönetmeliğin 7. Maddesinde yer alan ‘Görevlendirilen personele yapılacak ek ödeme’ hükümleri saklı kalmak üzere; resmi tatil günleri, idari ve nöbet izinleri, yılda yedi günü geçmeyen kısa süreli hastalık rapor süreleri, hakem hastane tarafından onaylanan heyet rapor süreleri, görevi sırasında veya görevinden dolayı Sağlık Bakanlığınca ilan edilmiş bulaşıcı ve salgın hastalığa yakalanan, kazaya, yaralanmaya veya saldırıya uğrayanların bu durumlarını sağlık raporuyla belgelendirmesi halinde kullandıkları hastalık izin süreleri aktif çalışılmış gün olarak kabul edileceği hüküm altına alınmıştır. Sağlık Bakanlığı Ek Ödeme Yönetmeliğinde yılda en fazla iki defa görevlendirme suretiyle kendi alanı ile ilgili yurt içi kongre, konferans, seminer ve sempozyum gibi etkinliklere katılan personelin bir yılda toplam 10 günü geçmeyen süreleri çalışılmış gün olarak hesaplanırken, bu yönetmelikte ilgili madde uygulama dışında tutulmuştur. Ayrıca Sağlık Bakanlığı Ek Ödeme Yönetmeliğinde de bulunmayan yılda 10 günü geçmeyen şua izin süreleri çalışılmış gün kapsamına alınmamıştır.
• Yönetmeliğin ‘Dağıtım esasları’ başlıklı 5. Maddesinin 8. Fıkrasının (ç) bendinde yer alan; “Yapılacak ek ödeme miktarı= Dönem ek ödeme katsayısı x Bireysel net katkı puanı, formülleri kullanılarak hesaplama yapılır.” Hükmü yeniden düzenlenerek “ç) Teşvik ek ödemesi=Dönem ek ödeme katsayısı x Bireysel net katkı puanı, formülleri kullanılarak hesaplama yapılır.” Şeklinde değiştirilmiş ve ilgili bentten sonra gelmek üzere “Kurumsal katkı puanını (A) alt birim bazında % 50’sine kadar artırma veya azaltmaya Üniversite Yönetim Kurulu yetkilidir.” cümlesi eklenmiştir.
• 5. Maddenin 9. Fıkrasında yer alan; “Yapılacak asgari ek ödeme oranı, ilgili birim yöneticisi (dekan ve başhekim) için yönetim kurulunca Kanunda belirlenen tavan oranını geçmemek üzere belirlenen yönetici payı ek ödeme oranının; tıp fakültesi ile sağlık uygulama ve araştırma merkezlerinde görev yapan öğretim üye ve öğretim görevlileri ile uzman tabip ve diş tabipleri için % 25'inden, diğer öğretim elemanları için % 20'sinden, diğer personel için ise % 15'inden, diş hekimliği fakültelerinde ise öğretim elemanları için % 20'sinden, diğer personel için ise % 15'inden az olamaz. Asgari ek ödeme hesaplamasında aktif çalışılan gün katsayısı dikkate alınır ve aşağıdaki gibi hesaplanır.” hükmü kaldırılarak 9. Fıkra şu şekilde değiştirilmiştir;
“(9) 2547 sayılı Kanunun 58 inci maddesinin (c) fıkrası kapsamındaki personele yapılan ek ödeme, temel ek ödeme ile teşvik ek ödemesinden oluşur. Temel ek ödeme, sabit ek ödeme ile taban ödeme toplamından oluşur.
a) Sabit ek ödeme; üniversitelerin 2547 sayılı Kanunun 58 inci maddesinin (c) fıkrası kapsamındaki personeline aynı maddenin (i) fıkrasının üçüncü paragrafı ile Sağlık Bakanlığından görevlendirilen personele 4/1/1961 tarihli ve 209 sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanunun ek 3 üncü maddesi uyarınca yapılan ödemedir.
b) Taban ödeme; personelin ödüllendirilerek motivasyonunun artırılması amacıyla yapılan ödemedir. 2547 sayılı Kanunun 58 inci maddesinin (c) fıkrası kapsamındaki personele yapılacak bu ödeme, Ek-4’te yer alan tablodaki kadro unvanına göre belirlenen taban katsayısının en yüksek devlet memuru aylığı ile çarpımı sonucu bulunan tutardır. Bu ödemenin hesaplanmasında aktif çalışılan gün katsayısı ayrıca çarpan olarak kullanılır. Ancak bu ödeme mesai saatleri dışında serbest meslek faaliyetinde bulunan veya özel sağlık kuruluşlarında çalışmakta olanlara ödenmez.
c) Teşvik ek ödemesi; personelin görev yaptığı tesiste hizmete katkısı ve verimliliği ile finansal sürdürülebilirliği sağlama ve hizmetin kalitesi gibi kriterler göz önüne alınarak mesai içi ve mesai dışı çalışmalarına karşılık olarak döner sermayeden personele yapılan ödemedir.
ç) Sabit ek ödeme tutarı, aynı aya ilişkin olarak yapılacak temel ek ödeme tutarından mahsup edilir. Mesai içi teşvik ek ödemesinin hesabında esas alınacak tavan tutarı, 2547 sayılı Kanunun 58 inci maddesinin (c) fıkrası uyarınca hesaplanacak tavan tutardan sabit ek ödeme tutarı ile taban ödeme tutarı düşülerek tespit edilir.” Şeklinde değiştirilerek Sağlık Bakanlığı tarafından hayata geçirilen düzenlemeye eş değer olacak şekilde temel, sabit, taban ve teşvik ek ödemeleri hüküm altına alınmış, ancak mahsuplaşmanın devam edeceği belirtilmiştir.
• Yine 5. Maddenin 15. Fıkrasında yer alan; “Öğretim üyelerinin mesai saatleri dışında üniversitede sundukları sağlık hizmetlerinden dolayı 5510 sayılı Kanunun 73 üncü maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca alınan ilave ücretler döner sermaye işletmesinin ayrı bir hesabında toplanır. Elde edilen gelirin %50’sinden az % 60’ından fazla olmamak üzere Üniversite Yönetim kurulunca tespit edilecek oranı, mesai saatleri dışında sağlık hizmeti sunan öğretim üyesine/üyelerine mesai içinde gerçekleştirilen iş miktarı ve çeşidi dikkate alınarak belirlenen toplam performansı aşmamak kaydıyla, ek ödeme matrahının % 800’ünü geçmemek üzere her ay ayrıca ödenir.” Hükmünde yer alan “%800” ibaresi “%950” şeklinde değiştirilmiştir.
• Aynı yönetmeliğin ‘Yöneticilere yapılacak ek ödeme’ başlıklı 6. Maddesinin 3. Fıkrasında yer alan; “Birinci ve ikinci fıkralar kapsamında bulunan yöneticilere, mesai saatleri içerisinde verdikleri mesleki hizmetlerinden dolayı ayrıca ek ödeme yapılmaz. Mesai saatleri dışında döner sermaye gelirlerine katkıları bulunulması hâlinde; bu katkıları karşılığında yapılacak ek ödemenin hesabında onaltıncı fıkrası hariç olmak üzere 5 inci maddede belirtilen esaslar dikkate alınır ve ilgililerin yönetici payı olarak aldıkları ek ödemede dahil olmak üzere alabilecekleri toplam ek ödeme tavan tutarı, ilgisine göre Kanunun 58 inci maddesinin (c) ve (d) fıkralarında belirlenen tavan tutarlarını ve her halükarda ek ödeme matrahının yüzde binaltıyüzünü geçemez.” Hükmünde yer alan “binaltıyüzünü” ibaresi “bindokuzyüzünü” şeklinde değiştirilmiştir.
• Aynı yönetmeliğin ekine “Ek-4 Taban Ek Ödeme Katsayıları” tablosu eklenerek kadro unvan bazında taban ek ödemeye esas katsayılar belirlenmiştir.
Yükseköğretim Kurumlarında Döner Sermaye Gelirlerinden Yapılacak Ek Ödemenin Dağıtılmasında Uygulanacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile ek ödemeler hususunda önemli gelişmeler hayata geçirilmiş, sabit ödemelere ek olarak getirilen taban ve teşvik ödemelerinin çalışanlar bakımında motivasyonlarının yükseltici etkiler yaratacağı, yine Üniversite Yönetim Kuruluna kurumsal katkı puanlarını %50 oranında arttırma yetkisi verilmiş, yine mezkur düzenlemede Sağlık Bakanlığı Ek Ödeme Yönetmeliğinde personelin aleyhine olan ( disiplin) durumlarına ilişkin herhangi bir düzenlemeye yer verilmemiştir
Ancak Sağlık Bakanlığı tarafından yayımlanan yönetmelikten farklı olarak 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanununun 18 inci maddesinin beşinci fıkrasının üçüncü cümlesi uyarınca haftada dört saat izinli sayılan ilçe temsilcilerinin izinli sayıldığı haftada 4 saat sendika izni çalışılmış gün kapsamında değerlendirilmemektedir.
Yine 696 sayılı KHK ile 4C geçici personel pozisyonundan 4B sözleşmeli pozisyona geçirilen çalışanlar, Genel İdari Hizmetler Sınıfı ile Yardımcı Hizmetler Sınıfında yer alan Hizmetli unvanlı çalışanlar bakımından, bu çalışanların tavanlarının düşük olması ve yapılan mahsuplaşmanın devam ediyor olması nedeniyle taban ek ödemelerden faydalanmaları hususunda sıkıntılar yaşanabileceği öngörülmektedir.
Resmi Gazete İçin Tıklayın...